MOMA 에서 보게된 Meiro Koizumi 의 작품.
들어서자마자 화면에 클로즈업 된 남자의 밥 먹는 입에서 부터 묘한 시선이 집중되면서
나를 자연스럽게 의자에 앉혔다. 눈을 뗄 수 없게 하는 영상의 다이나믹한 전개도 너무 좋았고,
프로젝터 두대로 스크린의 양면을 사용하여 대치되는 긴장감을 주기에도 딱 맞아떨어졌다.
스토리, 대사, 배우들의 연기, 공간,,, 작가의 치밀한 연출력.
이렇게 무릎을 딱 치게 하는 작품을 만나는 것이 자주 있는 일은 아니였는데,
뉴욕에서. Meiro Koizumi 일본작가의 작품을 만났다.
- 비디오퍼포먼스 작업은 국가의 특징을 잘 보여주는 가족의 모습을 다이나믹한 스케일로 연출하여 집중을 끌고,
정신적인 컨트롤과 정치적인 질문을 심문하고 있다. 감정적으로 조작된 연출을 통한 뷰어와 그의 배우와 그 자신이 연루되어있다.
작가는 코메디와 잔인함 사이의 불편하면서도 정의하기 힘든 선에서 표현했다.
그의 첫번째 개인전으로 초기 프로젝트의 셀력션을 프로젝트99에 포함했다.
연기는 두명의 배우가 여러번 되풀이하여 2차 세계 대전 기간으로 설정된 상황을 연기한다.
과거의 역사적인 스테이지 동안, 참사의 불길한 증조가 임박한 느낌의 장면은 새로운 후쿠시마 원전사고와 관련됨을 가져온다.
관련 링크 : http://www.moma.org/visit/calendar/exhibitions/1341
Projects 99: Meiro Koizumi
January 9–May 6, 2013
Working in video and performance, Meiro Koizumi (Japanese, b. 1976) has built a compelling body of work that deals with power dynamics on scales from the familial to the national, and examines questions of political and psychological control. Implicating himself, his performers, and the viewer through choreographed emotional manipulations, Koizumi creates works that straddle the uncomfortable and indefinable line between cruelty and comedy. His first solo museum presentation in the United States, Projects 99 includes a selection of earlier projects, as well as Defect in Vision (2011), Meiro’s most ambitious and accomplished project to date. Probing the idea of blindness—both philosophical and physical—the piece is projected on two sides of a single screen, preventing the viewer from taking in both views at once. The action follows two performers who repeatedly enact a domestic scene set during World War II. While staged in the historical past, the scene’s portent of impending catastrophe has taken on a new relevance following the Fukushima nuclear disaster, in a work that is incisive, thought-provoking, and visually lush.
Organized by Sarah Suzuki, Associate Curator, Department of Prints and Illustrated Books.
The Elaine Dannheisser Projects Series is made possible in part by the Elaine Dannheisser Foundation and The Junior Associates of The Museum of Modern Art.
Meiro Koizumi. Defect in Vision. 2011. Two-channel HD video installation, 12 min. © 2012 Meiro Koizumi. Courtesy Annet Gelink Gallery, Amsterdam
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